1. ALGEMEEN:
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn met uitsluiting van anders luidende voorwaarden van
toepassing op alle overeenkomsten van koop en verkoop van zaken en/of levering van
diensten van welke aard dan ook van Coöperatieve Handelsvereniging Salo U.A., gevestigd
te (1812 RL) Alkmaar, aan de Toermalijnstraat nr. 6, hierna te noemen: “Salo”. Afwijkingen
dienen uitdrukkelijk schriftelijk met Salo overeengekomen te worden.
1.2 Onder “de wederpartij” wordt in deze voorwaarden verstaan iedere (rechts)persoon, die
met Salo een overeenkomst heeft afgesloten, respectievelijk wenst af te sluiten, alsmede
diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n), rechtverkrijgende(n) en erfgenamen.
1.3 Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden nietig, vernietigbaar of niet van
toepassing blijkt te zijn, tast dit de geldigheid van de overige bepalingen in deze algemene
voorwaarden niet aan.
2. AANBIEDINGEN EN OFFERTES:
2.1 De in de prijslijsten en brochures en op de website van Salo genoemde prijzen,
afbeeldingen, tekeningen en vermeldingen van maten en gewichten zijn voor Salo slechts
bindend indien dit uitdrukkelijk schriftelijk is bevestigd.
2.2 Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders
overeen is gekomen.
2.3 Voor evidente fouten en afwijkingen van prijzen, afbeeldingen, tekeningen en vermeldingen
van maten en gewichten in prijslijsten, brochures, aanbiedingen, offertes, op de website
en/of orderbevestigingen is Salo niet aansprakelijk.
2.4 Salo behoudt zich het recht voor om bestellingen zonder opgaaf van redenen te weigeren,
dan wel onder rembours te leveren.
3 OVEREENKOMST:
3. 1 Bindende overeenkomsten komen pas tot stand nadat Salo een opdracht uitdrukkelijk heeft
aanvaard respectievelijk heeft bevestigd. Indien de schriftelijke aanvaarding respectievelijk
bevestiging door Salo op meer dan ondergeschikte punten van de door de wederpartij
verstrekte opdracht afwijkt, dan komt de overeenkomst overeenkomstig de schriftelijke
aanvaarding van Salo tot stand, tenzij de wederpartij de aanvaarding respectievelijk
bevestiging van Salo schriftelijk verwerpt.
3.2 Overeenkomsten met ondergeschikte personeelsleden van Salo, alsmede eventueel later
gemaakte aanvullende afspraken, wijzigingen en/of toezeggingen van ondergeschikte
personeelsleden, binden Salo niet voor zover deze niet door Salo schriftelijk zijn bevestigd.
Als ondergeschikte personeelsleden zijn in dit verband te beschouwen alle werknemers en
medewerkers.
3.3 Salo is gerechtigd, alvorens verdere uitvoering aan de overeenkomst te geven, van de
wederpartij zekerheid te verlangen met betrekking tot het nakomen van haar gehele
betalingsverplichting.
3.4 Salo is te allen tijde gerechtigd om, zonder voorafgaande toestemming van de wederpartij,
derden in te schakelen bij de uitvoering van de overeenkomst. De kosten zullen aan de
wederpartij worden doorberekend conform de verstrekte prijsopgaven. De wederpartij kan
haar rechten en/of verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst of haar rechtsverhouding
tot Salo alleen met voorafgaande schriftelijke toestemming van Salo overdragen aan een
derde.
4 PRIJZEN:
4.1 Iedere verkoop geschiedt onder de ten tijde van het afsluiten van de overeenkomst
geldende kostenfactoren. Tenzij anders vermeld zijn de prijzen exclusief btw,
invoerrechten, andere belastingen, heffingen en rechten, de kosten van verpakkingen, in en
uitlading, vervoer en verzekering. De prijzen zijn vermeld in Euro’s.
4.2 Salo is te allen tijde gerechtigd tot tussentijdse aanpassingen van de prijzen, indien de
noodzaak daartoe voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet of
regelgeving, of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van de grondstoffen, lonen of
op enige andere grond die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet
voorzienbaar was.
5 LEVERING EN LEVERINGSTERMIJN:
5.1 Tenzij anders is overeengekomen, geschiedt levering aan huis/bedrijf van de wederpartij.
Als tijdstip van levering geldt het moment waarop de te leveren zaken het magazijn van
Salo verlaten. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de
wederpartij over op het moment waarop de zaken in de macht van de wederpartij worden
gebracht.
5.2 De wederpartij is verplicht de zaken af te nemen op het moment dat deze aan haar ter
beschikking worden gesteld.
5.3 De leveringstermijnen zijn vastgesteld onder voorwaarde dat de omstandigheden dezelfde
blijven als ten tijde van het afsluiten van de overeenkomst en schept uitdrukkelijk geen
fatale termijn.
5.4 Overschrijding van enige leveringstermijn maakt Salo uitdrukkelijk niet schadeplichtig. Bij
overschrijding van een leveringstermijn door Salo dient de wederpartij Salo schriftelijk in
gebreke te stellen onder vermelding van een laatste redelijke termijn voor nakoming.
6 AANVAARDING EN RECLAMES:
6.1 De wederpartij is verplicht de geleverde zaken direct na levering te controleren en dient
kenbare gebreken ten aanzien van de aard, kwaliteit en hoeveelheid van het geleverde
binnen acht dagen na levering schriftelijk aan Salo te melden, op straffe van verval van al
haar vorderingsrechten.
6.2 In geval van gebreken in de zin van artikel 7:23 BW dient de wederpartij binnen acht dagen
nadat zij het gebrek heeft ontdekt, dan wel redelijkerwijs had behoren te ontdekken, het
gebrek schriftelijk aan Salo te melden op straffe van verval van al haar vorderingsrechten.
Reclames ten aanzien van de facturen dienen eveneens of straffe van verval van recht
binnen 8 dagen na verzenddatum van de facturen schriftelijk te worden ingediend.
Reclames geven de wederpartij geen recht om de betaling op te schorten, terwijl
verrekening uitdrukkelijk wordt uitgesloten.
6.3 In geval van reclames is de wederpartij verplicht Salo in de gelegenheid te stellen deze te
(laten) onderzoeken, op straffe van verval van al haar vorderingsrechten.
6.4 In afwijking met de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle
vorderingen en verweren jegens Salo en de door haar bij de uitvoering van een
overeenkomst betrokken derden, één jaar.
7 KWALITEIT EN GARANTIE:
7.1 Tenzij bij de overeenkomst schriftelijk uitdrukkelijk anders is bepaald, wordt normale
kwaliteit geleverd en worden de normale handelsgebruiken als overeengekomen beschouwd.
7.2 Behoudens expliciet schriftelijk overeengekomen garantiebepalingen, verleent Salo geen
andere garanties dan de garantie die zij van haar leveranciers/fabrikanten ontvangt en
welke garanties overdraagbaar zijn.
7.3 Indien de wederpartij genoegzaam heeft aangetoond of bewezen dat het geleverde niet
voldoet aan hetgeen zij mocht verwachten, is Salo uitsluitend verplicht de ondeugdelijke
goederen te vervangen zonder dat de wederpartij daarnaast enig recht kan doen gelden op
welke vergoeding dan ook.
7.4 Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van c.q.
voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van de door Salo geleverde zaken.
8 OVERMACHT:
8.1 In geval van overmacht is Salo bevrijd van haar verplichtingen uit de overeenkomst c.q.
worden haar verplichtingen uit de overeenkomst opgeschort.
8.2 Onder overmacht in de zin van dit artikel wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de
wet en jurisprudentie wordt begrepen, elke buiten de directe invloedssfeer van Salo gelegen
omstandigheid die Salo redelijkerwijze verhindert om geheel of gedeeltelijk te presteren.
8.3 Indien de periode, waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door Salo niet
mogelijk is, langer duurt dan zes maanden, zijn zowel Salo als de wederpartij bevoegd de
overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot
schadevergoeding ontstaat.
8.4 Indien Salo bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft
voldaan of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is Salo gerechtigd het
reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de wederpartij
gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
9 AANSPRAKELIJKHEID:
9.1 Salo is slechts aansprakelijk voor schade geleden door de wederpartij, die het gevolg is van
grove schuld en/of opzet van de directie van Salo.
9.2 Salo is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door ondergeschikte personeelsleden
en/of door haar ingeschakelde derden.
9.3 Tevens komt niet voor vergoeding in aanmerking vervolg- of gevolgschade, door welke
oorzaak ook ontstaan. De wederpartij dient zich daartegen te verzekeren.
9.4 De aansprakelijkheid van Salo is in ieder geval te allen tijde beperkt tot die schade
waartegen Salo verzekerd is en tot het bedrag van de door die verzekering ter zake gedane
uitkering.
9.5 Indien de verzekeraar van Salo om enige reden niet tot uitkering overgaat, is elke
aansprakelijkheid beperkt tot het factuurbedrag waarop de schadeveroorzakende
gebeurtenis betrekking heeft, met een maximum van € 5.000,00.
9.6 De termijn waarbinnen Salo tot vergoeding van de schade kan worden aangesproken is in
alle gevallen en op straffe van verval van recht beperkt tot een termijn van één jaar nadat
het schadebrengende feit zich heeft voorgedaan.
9.7 De bedingen in deze algemene voorwaarden aangaande de beperking van de
aansprakelijkheid van Salo worden mede gemaakt ten behoeve van ondergeschikte
personeelsleden van Salo, alsmede ten behoeve van de door Salo ingeschakelde derden.
Deze ondergeschikte personeelsleden en derden kunnen ter afwering van hun
aansprakelijkheid een direct beroep op deze algemene voorwaarden doen tegenover de
wederpartij.
10 BETALING EN KOSTEN:
10.1 Tenzij anders is overeengekomen, dient betaling te geschieden binnen 30 dagen na
factuurdatum, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een andere betalingstermijn
overeen zijn komen. Deze betalingstermijn is een fatale termijn.
10.2 Bij betaling binnen 8 dagen na factuurdatum, alsmede bij betaling binnen 30 dagen zal er
een korting worden gegeven over het factuurbedrag inclusief btw. Voor betalingen na 30
dagen worden geen kortingen meer gegeven. De kortingen worden vastgesteld bij besluit
van de Algemene Ledenvergadering. Deze kortingspercentages zijn niet vaststaand, doch
deze percentages kunnen bij besluit van de Algemene Ledenvergadering worden gewijzigd.
De notulen van deze vergadering zijn bepalend voor de hoogte van het kortingspercentage.
10.3 De wederpartij is niet gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Salo verschuldigde
met enige eigen vordering. De wederpartij is evenmin gerechtigd de betaling van een
factuur om een andere reden op te schorten.
10.4 Indien de wederpartij niet binnen de daarvoor gestelde termijn betaalt, treedt van
rechtswege het verzuim in en is de wederpartij aan Salo een vertragingsrente verschuldigd
van 1,5 % van het factuurbedrag voor iedere maand dat de wederpartij met betaling in
verzuim is. Voor berekening van de rente geldt een deel van de maand als een hele maand.
10.5 Indien de wederpartij niet binnen de daarvoor gestelde termijn betaalt, is Salo gerechtigd
zonder nadere mededeling een incassotraject op te starten en zullen de ter zake door Salo
gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening worden gebracht. Deze kosten
bedragen 15% van het door de wederpartij verschuldigde bedrag.
10.6 Door de wederpartij gedane betalingen strekken, ongeacht de bestemming die de
Wederpartij er aan geeft, steeds ter voldoening van de door de wederpartij verschuldigde
buitengerechtelijke incassokosten, de gerechtelijke incassokosten, de rente en daarna - in
volgorde van ouderdom - van de openstaande hoofdsommen.
11 EIGENDOMSVOORBEHOUD:
11.1 Alle door Salo geleverde zaken blijven eigendom van Salo, tot op het moment van volledige
nakoming van al hetgeen waartoe de wederpartij, uit welke hoofde ook, jegens Salo
verplicht is.
11.2 Zolang de eigendom van de zaken nog niet op de wederpartij is overgegaan, mogen de
zaken in het kader van diens normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht of gebruikt.
De wederpartij mag deze zaken echter niet verpanden, tot zekerheid overdragen of aan
derden enig ander recht daarop verlenen.
11.3 De wederpartij is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde zaken met de
nodige zorgvuldigheid en herkenbaar als eigendom van Salo te bewaren.
11.4 Indien Salo gebruik maakt van haar eigendomsvoorbehoud, wordt haar toegang verleend tot
de door haar geleverde zaken. De wederpartij machtigt Salo reeds nu voor alsdan
onherroepelijk tot de uitoefening van haar recht van revindicatie. De kosten die
voortvloeien uit de uitoefening van de eigendomsrechten door Salo zijn voor rekening van
de wederpartij.
12 GESCHILLEN EN TOEPASSELIJK RECHT:
12.1 Geschillen tussen de wederpartij en Salo in verband met deze overeenkomst en andere
overeenkomsten die met deze overeenkomst samenhangen, worden beheerst door uitsluitend
Nederlands recht zoals dat geldt voor het Koninkrijk in Europa. De rechts- en
verwijzingsregels van het Internationaal Privaatrecht zijn niet van toepassing.
12.2 Alle geschillen in verband met deze overeenkomst en andere overeenkomsten die met deze
overeenkomst samenhangen, zullen worden beslist door de bevoegde rechter te Alkmaar.
Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Definities
2. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Coöperatieve Handelsvereniging SALO UA
Vestigingsadres:
Toermalijnstraat 6
1812 RL ALKMAAR
Telefoonnummer: 072-5145040 (lokaal tarief)
Bereikbaarheid: Maandag tot en met vrijdag van 08:30 uur tot 16:00 uur
E-mailadres: info@comwo.nl
KvK-nummer: 851 83 687
Btw-identificatienummer: NL 8635 38 587 B01
Artikel 3 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
6. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Artikel 4 – Het aanbod
I1. ndien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen.
3. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruikmaakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
4. Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
5. Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.
6. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
– de prijs inclusief belastingen;
– de eventuele kosten van verzending;
– de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
– het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
– de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
– de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;
– de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op
een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
– of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
– de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren
en indien gewenst herstellen;
– de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
– de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen;
– de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
Artikel 5 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het
uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
d. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de
uitvoering van de overeenkomst;
e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger.
2. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruikmaakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
3. Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
4. Indien een product defect is geraakt wegens verkeerd gebruik, zal de ondernemer de status van het artikel beoordelen. Bij constatering van verkeerd gebruik neemt de ondernemer contact met de consument op.
5. Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
1. Indien de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden.
Waardevermindering bij gebruikte en beschadigde artikelen
Binnen de retourtermijn kan je het artikel bekijken en uitproberen zoals je dat ook in een fysieke winkel zou doen. Wanneer je een product gebruikt, incompleet of beschadigd terugstuurt, kan er waardevermindering worden toegepast. De waardevermindering kan in het oplopen tot 100%. De waardevermindering wordt altijd toegepast op het door jou betaalde bedrag voor het artikel inclusief btw. Artikelen die beschadigd zijn of niet meer als nieuw te verkopen zijn behouden wij het recht de schade op jou te verhalen. Het bedrag wordt in mindering gebracht tijdens het crediteren van je retour. Je krijgt dus minder geld terug voor het artikel dan je oorspronkelijk betaald hebt.
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
1. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
c. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
d. die snel kunnen bederven of verouderen;
e. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
f. voor losse kranten en tijdschriften;
g. voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
h. voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
a. betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
b. waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
c. betreffende weddenschappen en loterijen.
Artikel 9 – De prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5.De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
6. Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk– en zetfouten. Voor de gevolgen van druk– en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk– en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
3. Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 14 dagen na levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
4. De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
5. De garantie geldt niet indien:
– De consument de geleverde producten zelf heeft gemonteerd, geïnstalleerd, gewijzigd of gerepareerd, mits deze geen bevoegd installateur is;
– De consument de geleverde producten door derden heeft laten monteren, installeren, wijzigen of repareren, mits deze geen bevoegd installateur is;
– De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
– De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Reparatie en/of defecten aan gesloten installaties
Na de aanschaf een artikel wat zit zal gaan bevinden in een gesloten installatie, zoals een WTW-unit, pompen, cv-ketel, of warmtepomp, heb je de mogelijkheid om je artikel te registeren bij de fabrikant of je installateur. Hiermee loopt het reparatie- en garantieproces via de fabrikant en/of je installateur. Het installeren van een cv-ketel, warmtepomp of WTW-unit dient altijd door een erkend installateur te gebeuren. Besluit je om zelf een artikel te installeren of repareren, dan loop je het risico dat je geen garantie hebt. Informeer daarom altijd vooraf naar de garantievoorwaarden van de desbetreffende fabrikant.
Artikel 11 – Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij consument akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op een schadevergoeding.
4. onze levertermijnen zijn indicatief. Aan de op onze site genoemde levertermijnen kunnen geen rechten ontleed worden. Een overschrijding van de genoemde termijnen geeft geen recht op schadevergoeding. Je krijgt dus geen vergoeding voor bijvoorbeeld de huur van personeel, apparatuur of andere bijkomende kosten.
5. In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
6. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
7. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 12 – Duurtransacties: opzegging, verlenging en duur
Opzegging (1, 2 en 3), verlenging (4, 5, 6 en 7) en duur (8)
1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
– te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
– tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
– altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
5. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
7. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 13 – Betaling
1. Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 7 werkdagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
2. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
3. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 14 – Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
2. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst, beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
3. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
4. Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot de ondernemer. Indien de webwinkel is aangesloten bij Stichting WebwinkelKeur en bij klachten die niet in onderling overleg opgelost kunnen worden dient de consument zich te wenden tot Stichting WebwinkelKeur, deze zal gratis bemiddelen. Controleer of deze webwinkel een lopend lidmaatschap heeft via https://www.webwinkelkeur.nl/leden/. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen worden, heeft de consument de mogelijkheid om zijn klacht te laten behandelen door de door Stichting WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie, de uitspraak hiervan is bindend en zowel ondernemer als consument stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de consument betaald dienen te worden aan de betreffende commissie. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via het Europees ODR platform.
5. Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft.
6. Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
Artikel 15 – Geschillen
1.Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de consument woonachtig is in het buitenland.
2. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.